zondag 24 augustus 2014

Patroon Paddenstoeltasje

Dank jullie wel voor alle leuke reakties op Marijntje Konijntje.
Op het moment word ( zoals voorgesteld werd in de reakties) Marijntje voorzien van winterkleding.

Maar zoals beloofd volgt hier het patroon van het paddenstoel tasje, zowel het origineel als het tasje van Marijntje.

Het originele tasje komt uit de Ariadne nummer 9 September 1984 en word geplaatst met toestemming van de Ariadne.
Het is een kindertasje, maar heel makkelijk te vergroten.
Klik op de foto voor een grotere leesbare foto.







 Hier een beknopte beschrijving van het tasje van Marijntje



Paddenstoeltasje
Met katoen en haaknaald 2 word het tasje ongeveer 10 cm hoog.

Met groen
8
16  2 vaten in iedere vaste
24  1 vaste, 2 vasten in volgende vaste
32  2 vasten , 2 vasten in volgende vaste
40  3 vasten, 2 vasten in volgende vaste
48  4 vasten, 2 vasten in volgende vaste
48  achterste lus
48
Wissel naar licht groen
2 x 48
Wissel naar wit
6 x 48
40  4 vasten, 2 vasten samenhaken
40  reliëf vasten voor insteken
Wissel naar rood en haak stokjes:
60  1 stokje, 2 stokjes in volgende vaste
Verder in vasten
60  reliëf vasten achter insteken
54  8 vasten, 2 vasten samenhaken
54
48  7 vasten, 2 vasten samenhaken
48
42  6 vasten, 2 vasten samenhaken
6 x 42
40  2 halve vasten
1 halve vaste, 2 lossen  (= 1 stokje) 1 losse, 1 steek overslaan, * 1 stokje, 1 losse, 1 steek overslaan* herhaal van * tot*, sluit  met halve vaste
3 lossen, 41 stokjes, sluit met halve vaste

Met rood een koord lossen haken en door de bovenkant rijgen

Met rood een randje langs de onderkant van de hoed haken: 2 vasten, 2 lossen, halve vaste in de 2de losse vanaf de naald, herhaal

Met groen een randje halve vasten haken op de ongehaakte lussen van de bodem.

Draagband:
Met groen 64 lossen, 63 vasten, hecht af
Met licht groen, steek weer in de eerste vaste, 1 halve vaste, 3  lossen, 1 vaste overslaan, herhaal.
Hecht af, naai de draagband aan het tasje

De stippen zijn uit vilt geknipt en opgeplakt.
De bodem van het tasje heb ik verstevigd door er een kartonnetje in te plakken.

Veel plezier,
Liefs, Antoinette

Het is niet toegestaan deze patroontjes te plaatsen op FB groepen of andere sites .
Wil je het patroontje delen, verwijs dan naar deze blogpost.
Dankjewel .

23 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het delen van het leuke patroontje...SUPER!!
    En Marijntje ziet er geweldig uit, helemaal top

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GE-WEL-DIG en dank je wel dat ik de link mocht plaatsen ♥♥♥ love it liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet dit er super uit Antoinette en wat leuk dat je dit patroontje in een oude Ariadne hebt gevonden. Ik struin ook graag door mijn oudere bladen (ken je de Steek ook nog..?), soms kom je zulke leuke dingen tegen. Marijntje ziet er zó leuk en fleurig uit..complimentjes hoor.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super zijn ze hé, die oude bladen :)
      Ja, de steek ken ik ook, heb er ook nog een paar van liggen hier.

      Verwijderen
  4. Helemaal geweldig, wat heb je er weer een werk van gemaakt. En alles op elkaar afgestemd! Ik vind het beertje zó schattig!
    Grappig, ik ben vanmiddag aan een ami uit een oude Ariadne begonnen en bedacht ondertussen dat ik zou kunnen vragen het patroon te mogen plaatsen. (Het lijkt verdacht veel op na-aperij, maar 't is écht toeval ;-) ). Deze patronen zijn zó leuk, ze verdienen een tweede leven!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super-bedankt trouwens voor het plaatsen van het tasje! (Mijn eerste reactie was weg, dus ik moest nog een keer...) Die ben ik in de oude stapel Ariadnes die ik laatst van de kringloop meenam nog niet tegen gekomen, dus die ga ik zéker een keer maken. Als mijn dochter 'm ziet... ;-)

      Verwijderen
  5. Jeetje, wat leuk dat je het patroontje hier hebt neergezet, dank je wel !!! Ik ga het tasje zeker maken, kijken of ik het mooi kan vergroten. Mijn moeder heeft altijd alle Ariadnes altijd bewaard, van heel lang (ze is 86) geleden. Maar niet zolang geleden heeft ze de Ariadnes allemaal weggedaan....... Had ik er maar eerder naar gevraagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het delen
    En wat is Marijntje leukkkkkkkk, schattig en lief, en alles past zo mooi bijelkaar.

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super dank je wel voor dit leuke patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo schattig. Dank je voor het patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg leuk! Ik ben kortgeleden (weer) begonnen met haken, heb nog een paar jaargangen Ariadnes op zolder staan, zal daar toch weer eens doorheen bladeren, wie weet wat voor leuke dingen ik tegenkom.
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk dat het je het patroontje met ons wilt delen,gaan we zeker maken
    ben gek op paddenstoelen en het is al een beetje herfst,dus leuk werkje
    om te maken of misschien als kraamkadootje...:D

    liefs mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk dit paddestoelentasje. Zo worden oude, leuke patronen weer nieuw leven in geblazen. Dit tasje ga ik zeker haken. Dank je wel.

    Fijne maandag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een patroon van '84!!! En er zit nog geen sleet op, zo mooi. Leuk om het te delen.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dankjewel voor het toch alsnog te delen met ons! Dit ga ik zeker maken, is zelfs leuk voor de poppen denk ik :-) en je ziet, zelfs oude patroontjes blijven gewoon hip!!!!
    Superleuk!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lief tasje voor Marijntje.
    Bedankt voor het delen van het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb nu pas de tijd gehad om je nieuwe blog te lezen en te bewonderen. Wat ziet het er weer leuk, lief en schattig uit! Om te snoepen!!

    Bedankt voor het delen van het patroon.
    Liefs
    Tante Tal

    BeantwoordenVerwijderen
  16. great !
    Greetings from Poland :)
    Katarzyna


    www.sajuki.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie bezoekjes en de leuke en lieve reacties :)
Liefs, Antoinette