zondag 18 augustus 2013

Een hoedje voor Michi

Michi was het eerste patroontje wat ik heb ontworpen, en nog steeds is Michi mijn best verkochte patroon.
Haar hoedje is met de hand gevilt en geen onderdeel van het patroon, omdat vilten een "vak apart" is, en je niet even in een paar zinnen kan uitleggen.
Zelf heb ik er een cursus voor gevolgd om het vilten onder de knie te krijgen.
Het is eigenlijk begonnen omdat ik hoedjes wilde maken voor mijn teddybeertjes.
En af en toe vilt ik nog eens, zoals het hoedje voor Michi.
  

Omdat Michi met hoedje toch leuker is als zonder, heb ik toen een hoedje gehaakt.
Ik heb het patroon uitgeschreven en stuur het meestal mee bij het patroontje van Michi .
Omdat ik dat nogal eens vergeet, zet ik het patroon hier neer.
Misschien ook nog bruikbaar voor andere ami's :)


Het hoedje word in stokjes gehaakt, niet in spiralen haken, maar iedere toer beginnen met 3 lossen en sluiten met 1 halve vaste in de 3de losse.
1) Maak een magic ring, 3 losse ( = 1ste stokje) 10 stokjes, sluiten (11)
2) 3 losse + 1 stokje, 2 stokjes in ieder stokje, sluiten (22)
3) 3 losse, 2 stokjes in volgende stokje,* 1 stokje, 2 stokjes in volgende stokje*, herhaal van * tot *, sluiten (33)
4) 3 losse + 1 stokje, 2 stokjes, * 2 stokjes in volgende stokje, 2 stokjes*, herhaal van * tot *, sluiten (44)
5) 3 losse, 2 stokjes, 2 stokjes in volgende stokje, * 3 stokjes, 2 stokjes in volgende stokje * , herhaal van * tot * , sluiten (55)
6/9) 3 losse, stokje in iedere stokje, sluiten (55)
10) 3 losse, * 2 stokjes in volgende stokje, 1 stokje* , herhaal van * tot *, sluiten 
Het hoedje is nu klaar, je kan natuurlijk ook in de laatste toer in ieder stokje 2 stokjes of 3 stokjes haken, dan krijg je meer een rand.
Om de rand goed sluitend te maken heb ik een draad geregen in de voorlaatste toer.
Hoedje opzetten, en de draad aantrekken en afknopen .
Je kan het hoedje nat maken, even in een handdoek uitdrukken en weer opzetten,je kan nu het hoedje goed om het hoofdje vormen.
Laat het hoedje drogen. De draad gewoon laten zitten.
Als je nog de ouderwetse stijfsel hebt of kan krijgen, dan is dit ideaal om het hoedje te stijven.
Doe dit dan ipv het nat maken.
Werk het hoedje verder af door een ketting van lossen op de rand te bevestigen, precies daar waar je de draad hebt geregen.
 
Het is niet toegestaan dit patroontje te plaatsen op FB groepen of andere sites .
Wil je het patroontje delen, verwijs dan naar deze blogpost.
Dankjewel .

Voor de bloem op Michi's hoedje heb ik DIT patroon gebruikt.
Succes

Liefs, Antoinette

18 opmerkingen:

  1. owwww wat een allerliefst gehaakt hoedje voor die knappe michie♥
    dank je wel voor het patroon
    liefs jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super..wat een leuk hoedje
    Dank je wel voor het delen van het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lief. Ja vilten is mooier vind ik. Maar dat lukt me niet dus dit is zeker een goede oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. aaaah, zo erg bedankt!!!

    Ik heb jouw patroontje al eeuwig hier liggen, maar nooit aan begonnen.... vanwege het hoedje dus ;) ik kan niet vilten helaas.
    Maar nu ga ik haar eerdaags toch maken hoor, MET hoedje <3

    xxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohw spannend, ben heel benieuwd naar jouw Michi :)

      Verwijderen
  5. Ze is ook prachtig, die Michi! En met hoedje helemaal af! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Petje af hoor voor al je leuke creaties, ik heb ze inmiddels allemaal al gehaakt en sommige al meerdere keren voor een bestelling. Ik blijf ze leuk vinden zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lovely! Thanks for sharing pattern!
    Have a nice week!
    Hugs and love from Portugal,

    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is echt een schatje. Ik ga haar ook maar eens bij je kopen, weer iets voor op mijn "to do" lijstje. Daar staat al veel te veel op, maar momt vanzelf goed.
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Michi is dan natuurlijk ook een lieverd om te zien en te maken.
    Eigen al je patroontjes wel. Ze hebben allemaal zoveel uitstraling.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je er een hoedje bij gemaakt hebt, dank je wel voor het patroontje! Ik heb het patroon van Suzu, ook al eens gemaakt (als kraamkadootje, voor mijn blogtijd). Michi zet ik gelijk op mijn verlanglijstje want die is ook wel héél lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik sluit mij aan bij Anja, heel lief.
    Gr, M-J.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo lief. Laat ik dit patroontje nu nog niet hebben. Dus de bestelling is onderweg. Dank je voor het patroon, want vilten heb ik (nog) niet onder de knie.

    Fijne dag verder, margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Antoinette

    Ik heb net je blog ontdekt,
    wat maak je schattige schepseltjes !
    Ze zien er allemaal zóó lief uit.

    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is Michi ontzettend schattig met dat hoedje, zo lief!
    Groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weet iemand ook hoe je een hoedje moet vilten ?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie bezoekjes en de leuke en lieve reacties :)
Liefs, Antoinette